Datorövning atomfysik del 1 och del 2
Del 1 Kärnvapen och kärnkraft
Under introduktionsföreläsningen pratade vi om atombomben, kärnkraftens betydelse och risker.
Under denna datorövning skall ni på egen hand lära er lite mer om detta.
Atombomben
1.Vilka länder har kärnvapen(atombomber) idag? För att hitta det kan ni till exempel söka på kärnvapenmakt.
2. Titta på nedanstående klipp (på youtube)som visar exempel på an atombombs effekt:
http://www.youtube.com/watch?v=UTdy1Yp1h5A (eller sök på Atomic Bomb Test )
http://www.youtube.com/watch?v=-Syw425Tvsk (eller sök på Early Atom Bomb Nuclear Test)
Kärnkraft
3. Hur många kärnkraftverk finns det i Sverige? Var ligger de? Varför tror du att de ligger just där?
(ni kan till exempel söka på kärnkraft i sverige)
4. Hur stor del av Sveriges och världens energiproduktion kommer från kärnkraft?
5. Lär om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl(Tjernobylolyckan). När skedde olyckan? Varför skedde den? Vilka blev konsekvenserna? Varför drabbades SverigeHur ser det ut i Tjernobyl idag?
Del 2 Atommodellen
Läs igenom föreläsningsanteckningarna samt sidan 51, nedre delen av sidan 53(under rubriken Atomkärnan och neråt) samt övre delen av sidan 54(endast under rubriken Isotoper).
Uppgift 1:
a) Enligt Bohrs atommodell består en atom av en kärna som i sin tur består av två partiklar. Vilka är de? Vad heter den tredje partikeln som cirkulerar kring kärnan?
b) Vilka laddningar har de tre partiklarna?
c) Hur kommer det sig att partikeln som cirkulerar kring atomkärnan stannar i sin bana och inte åker iväg?
Uppgift 2:
Under lektionen repeterade vi några begrepp. Vad menas med ett ämnes:
a) Atomnummer?
b) Masstal?
c) Vad menas begreppet isotoper?
Uppgift 3:
Använd det periodiska system som ni fick av mig(bäst och enklast) eller nedanstående hemsida för att svara på frågorna: http://www.ptable.com/?lang=sv
a) Hur många elektroner har ämnet Silver och i vilket skal befinner de sig?
b) Hur många isotoper har Silver? Skriv ner vilka de är.
c) Hur många isotoper har Kol? Skriv ner vilka de är.
d) Kan man genom att veta ett ämnes atomnummer även veta hur många elektroner ämnet har? Hur då?
Uppgift 4:
I och med att till exempel finns flera isotoper av Väte så måste man ha ett sätt att berätta vilken isotop man talar eller skriver om. Väte består ju av en proton men kan ha ingen, en eller två neutroner. Det är absolut vanligast att Väte inte har någon neutron och då kan vi helt enkelt säga väte men om vi pratar om isotopen som har en neutron så säger/skriver vi Väte-2(masstalet är ju 2) och pratar/skriver vi om isotopen som har två neutroner så säger vi Väte-3(masstalet är ju 3). Man kan även använda isotopernas speciella namn som i fallet med väte är Deuterium respektive Tritium.
På sidan 51 i boken ser du hur man kan rita en natriumatom enligt Bohrs atommmodell.
Använd ett periodiskt system för att:
a) rita Kol-12
b) rita kol-14
c) rita kväve-15
Uppgift 5:
Som en förberedelse inför kommande lektioner vill jag att du läser hela sidorna 52 och 53. Texten och innehållet är ganska svårt så du kan behöva läsa det mer än en gång och jag räknar inte med att du skall förstå allt. Det är bara en förberedelse inför kommande lektioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar